Romanův newsletter investorům
Disruptivní Investování
#56 👨‍💻 Proč jsem začal investovat
0:00
-8:15

#56 👨‍💻 Proč jsem začal investovat

Každý týden píši newsletter pro investory. Emaily chodí každou středu, pokud newsletter nedostáváte, zkontrolujte si spam složku. Můžete se přihlásit k bezplatnému odběru, nebo mě podpořit měsíčním předplatným pomocí následujícího tlačítka.

✉️ Odběr/podpora newsletteru 📺 Youtube Podcast 🎧 Spotify Podcast


Co důchod?

Když jsem nastoupil do práce, začal jsem přemýšlet nad nějakým zajištěním do budoucna. Dostávaly se ke mě zprávy o tom, že kdo si nenašetří na důchod své peníze, nebude se mít pak ve stáří nejlépe. Nejprve jsem se tedy potkal s finančním poradcem, asi to zná každý, poradí vám nějaké fondy u určité společnosti. U mě to byl Conseq. Poctivě jsem posílal předem domluvenou částku na tento fond a čas od času jsem se na to podíval. Fond sliboval 4-5 % roční zhodnocení a vedení bez poplatků, ale k mému zklamání po 4 letech jsem byl v mínusu nebo přibližně na stejné hodnotě a navíc s tajnými poplatky za vedení. To mě donutilo si o tom začít více číst. Přece jenom jde tu o peníze a investice měla stoupat, ne klesat nebo stagnovat.

Kādi ir riskanti paradumi cilvēkiem brieduma gados – Dienas Ziņas

Srovnání s indexem

Trochu jsem se o to začínal zajímat a třeba jsem se dozvěděl, že většina fondů se hodnotí porovnáním s nějakým akciovým indexem, například S&P 500. Tak jsem se podíval na zhodnocení tohoto indexu v této době a dozvěděl jsem se, že během těch stejných let index S&P500 se zhodnotil o 30 %! Bylo to totiž v době, kdy celý trh neuvěřitelně rostl a můj fond u Conseq na to vůbec nezareagoval. To mě na jednu stranu naštvalo a také donutilo se začíst do ještě více investorských knížek a zaposlouchat do podcastů a investorských videí na YouTube. Čím víc jsem četl, tím víc jsem se utvrzoval v tom, že investování je v podstatě hrozně jednoduché. Nejjednodušší strategii, kterou může investovat každý, je investování do akciového indexu. Kdybych věděl o této strategii na začátku, mohl jsem místo investování do Consequ vkládat peníze do pasiního fondu a mohl jsem mít v té době zisk 30 %.

Porážet trh

Investování do indexu je základní strategie, kterou by měl znát každý, ale je možné mít i větší zisky než benchmark? To mě začalo stále více zajímat a proto jsem četl a vzdělával se ještě více v investování. V jednu chvíli jsem si řekl, že když už věnuji tolik času čtením o investování, tak se musím aspoň pokusit porazit trh, na co jinak by všechny ty hodiny vzdělávání byly. Naštěstí si myslím, že malý investor, který je zapálený a investování se protíná s jeho koníčkem, má mnohem lepší šanci na poražení trhu, než manager fondu, který je neustále skřípnut v kleštích a jeho cíl není co největší zhodnocení, ale co nejmenší propad. A jak je vůbec možné porážet trh? Jediná cesta je pomocí vyššího rizika! Proto pokud chcete porážet trh, tak základní poučka investování o divezifikaci pro vás neplatí. Jediná cesta jak porazit trh je pomocí koncentrace. To jde ruku v ruce s vlastním výběrem investic. Žádný slavný investor nezískal své bohatství pomocí diverzifikace.

Pánem nad vlastními financemi

Rozhodnutí nepřišlo ze den na den. Při rušení původního fondu, kde jsem za 4 roky nevydělal nic, jsem konzultoval investování s dalšími investičními poradci. Ti mi doporučili další fondy u různých společností, které málo kdy porážely akciový index. Při takovém investičním podomním prodeji jsem si nakonec uvědomil, že tu investiční práci za mě nikdo jiný neudělá. Žádný investiční poradce, i když mu řeknete, že máte vysokou toleranci k riziku, vám neporadí jednotlivé akcie do kterých je v této chvíli dobré investovat a Bitcoin už vůbec ne. A o spoření v dolaru s 9 % zhodnocením nikdy ani neslyšeli. Dokonce vám neporadí ani investování do pasivního indexového fondu, asi proto, protože z toho nemá provize.

dTest: Pozor na podomní prodej energií - Nezávislé testy, víc než jen  recenze

Přiměřená míra rizika

Aktuálně moje investiční strategie je více riziková, než průměrný investor snese. Naštěstí mám vysokou toleranci k riziku a nevyužívám páku (půjčené peníze pro investorování). Proto přijít můžu v maximální výši pouze o postředky do investic vložené, nic navíc. To mi dává maximální riziko ztráty. Tedy v nejhorším případě, který není moc pravděpodobný, kdybych o své investice přišel, pro mě by to pouze znamenalo, že bych musel zůstat ve své práci až do řádného důchodu. To mi dává jistotu, že nejhorší scénář je scénář, který má v plánu naprostá většina pracující populace. Navíc mám ještě většinu svého produktivního života před sebou, to znamená, že i když mi nevyjde první pokus o investování, pořád mám před sebou další možnosti.

Budoucí strategie

Rizikovější strategie ovšem není vhodná pro všechny. Je zapotřebí mít investiční portfolio upravené na míru. Jak se budu blížit k důchodu předpokládám, že se má strategie změní. Investice s menším výnosem a rizikem budou zabírat stále větší část portfolia. Dále předpokládám, že v jisté chvíli začnu z portfolia vybírat pravidelné částky. V té době doufám, že budu mít nainvestováno dost, aby 4 % portfolia pokryly roční náklady. Při této strategii by mi nikdy neměly dojít prostředky na investičním účtu. To je vlastně ultimátní cíl finační nezávislosti. Asi mám docela štěstí, že mě investování začalo opravdu bavit a tím pádem pro mě zjišťování informací o něm nebylo utrpením, ale naopak radostí.


Služby, které používám

BlockFi - Až 5 % spoření s bitcoinem, nebo 9.3 % v dolaru. Možnost půjčení s využitím bitcoinu jako záruka nebo směnění bitcoinu. Při registraci přes můj odkaz získáte $25. (více, analýza rizika)

crypto.com - S cryptocom, můžete nakupovat, spořit, půjčovat a utrácet krypto s kartou, která nabízí až 8 % cash-back. Při registraci přes můj odkaz získáme oba $25. (více o službě, více o kartě)

Kraken - Směnárna, která je považována za jednu z nejbezpečnějších a s nejlevnějšími kurzy a poplaty. Založena v roce 2011, tedy s dlouho historií důvěry komunity. (více)

Firstrade - Broker, který je zaměřený především na americký trh. Umožňuje nakupovat a prodávat americké ETF, akcie, opce a další a to úplně bez poplatků. (více)

Deribit - Je burza specializující se na obchodování bitcoinových derivátů především opcí. Pokud se zaregistujete přes můj odkaz získáte slevu 10 % na poplatky.

O mně - darovat

Jsem softwarový inženýr, investor do disruptivních inovací, Bitcoinový nadšenec. Mým cílem je napsat kvalitní a objektivní informační email každý týden, který bude mít přidanou hodnotu jak pro investory, tak i pro nadšence do osobních financí. Pokud se přihlásíte k odběru, budete každý týden dostávat email se skvělým obsahem zdarma. Pokud mě chcete podpořit, možné varianty najdete na stránce o mě. Pokud znáte někoho, koho by mohl tento newsletter zajímat, budu rád, když ho s ním budete sdílet.

Tento email není možné považovat jako investiční radu. Má pouze podpořit k vlastnímu vzdělávání a hledání informací. Proto si před investováním udělejte vlastní průzkum nebo se obraťte na odborníky. Newsletter i článek obsahuje affiliate reklamu.

0 Comments
Romanův newsletter investorům
Disruptivní Investování
Jsem softwarový inženýr, investor do disruptivních inovací, bitcoinový nadšenec. Mým cílem je napsat kvalitní a objektivní informační email každý týden, který bude mít přidanou hodnotu jak pro investory, tak i pro nadšence do osobních financí.