Romanův newsletter investorům
Disruptivní Investování
#100 👨‍💻 Jak nepanikařit na trhu
0:00
-6:48

#100 👨‍💻 Jak nepanikařit na trhu

Každý týden píši newsletter pro investory. Emaily chodí každou středu, pokud newsletter nedostáváte, zkontrolujte si spam složku. Můžete se přihlásit k bezplatnému odběru, nebo mě podpořit měsíčním předplatným pomocí následujícího tlačítka.

✉️ Newsletter 📰 RSS 📺 Youtube Podcast 🎧 Spotify Podcast 🐦 Twitter 🟦 FB


Ahoj investoři,

tento newletter je již stý v pořadí, který rozesílám. Občas mám tendenci přeskakovat z projektu na projekt. O to víc mě těší, že jsem dosáhl této mety s newsletterem. Třeba se mi podaří rozeslat i další stovku. Trochu mě ale mrzí, že tento jubilejní díl musím věnovat zrovna červeným číslům. Zaměříme se však dnes na to, jak si zachovat investiční klid v tomto těžkém čase a naopak, jak v tom vidět příležitost.

Panika na trhu

O čem jiném psát dnešní newsletter než o panice na akciovém a krypto trhu. Téměř všechny akcie klesají, indexy klesají, krypto klesá. Všechno jde dolů. Všechno se výhružně červená. Někteří investoři přišli během jediného dne o své měsíční náklady, jiní třeba i o roční. Není to příjemné a spoustu lidí to špatně nese, což je pochopitelné. Co ale s tím?

Stock Market Map
finviz.com

Co ale dělat

No podle mě je nejhorší varianta začít prodávat. Myslím si, že časování trhu je pro běžné investory nejhorší varianta, která se nevyplácí. Dlouhodobý investor má ale jednu výhodu, tyto denní výkyvy vůbec nemusí řešit. V takovéto době je zapotřebí se na investování dívat dlouhodobě. Při takovém pohledu místo ztracených peněz vidíme příležitosti. Bitcoin je ve slevě 54 %, S&P 500 je ve slevě 17 % a třeba TSLA je slevě 37 %. Já na to nahlížím jako bych přišel do obchodu s potravinami viděl máslo za poloviční cenu, vajíčka se slevou 17 % a sýr se slevou 37 %. No to se nakupuje veseleji než před týdnem.

TerraUSD

Podle mého názoru je hlavní držet se investic, kterým člověk věří a vidí v nich budoucnost. A vyhnout se těm, které mají velká rizika. Pro mě nepřijatelné riziko například představuje UST.

Před několika měsíci jsem měl na Facebooku diskuzi z kryptonadšenci, kteří propagovali Defi UST. Podle nich nejlepší investice, protože lze na této kryptoměně získat až 20 % úrok. V té době jsem se věnoval průzkumu, jak tato měna funguje a jaká jsou zde rizika. Nakonec jsem se rozhodl do toho nevložit ani korunu a hlavně se ani o této Defi nezmiňovat v newsletteru. Jako největší riziko jsem viděl možnost, že “stabilní” měna ztratí svou hodnotu.

Jedná se o “stabilní” kryptoměnu vázanou na dolar. Cena UST je držena algoritmicky, v případě poklesu je prodáváná kryptoměna Terra Luna. Právě kryptoměna Luna už ztratila 80 % své ceny asi za měsíc. Proto tlak na udržení ceny UST na jednom dolaru má obrovský tlak na LUNA, která ztrácí svou hodnotu velmi výrazně. Je možné, že podaří cenu vrátit zpět na jeden dolar, ale pro mě je toto ukázka toho, že tento projekt nefunguje.

Vliv Terra Luna na Bitcoin

Terra Luna Foundation nedávno začala nakupovat bitcoin do svých rezerv. Tento krok byl oslavován jako jako dobrý nápad, ale né každý si uvědomoval, že přijde i druhá strana mince. Nyní jsou tlačení na prodej bitcoinu za, dle mého názoru, né úplně výhodnou cenu. To také přispívá k snížení ceny bitcoinu a i celého krypto trhu. Bitcoin to přežije, ale určitě některé krypto ne, ale tak už to na krypto trhu chodí.

Slovo na závěr

Na závěr bych akorát řekl, snažte se nepanikařit. Nikdo neví jestli výprodeje budou dál pokračovat, a proto podle mě je nejhorší varianta nyní prodávat. Je možné, že jsme narazili na dno nebo taky ne. Ale jestli máte nastavenou nějakou dlouhodobou strategii, například v podobě pravidelných nákupů, tak tuto strategii dál držte. Pokud jste ještě investovat nezačali, nyní je ta nejlepší chvíle s pravidelným investováním začít. A hlavně držte se ověřených investic a investic, kterým věříte. Nesnažte se za každou cenu mít poslední módní kryptoměnu


Služby, které používám

Anycoin - Skvělá česká směnárna, kde můžete automaticky nakupovat bitcoin. Zaregistrujte se a získejte registrační bonus 300 kč. (více)

Unchained Capital + Trezor HW peněženka - Nejbezpečnější uložení bitcoinu pomocí Multisig. (více)

BlockFi - Až 4,5 % spoření s ₿, nebo 9 % v dolaru. Možnost půjčení s využitím bitcoinu jako záruka nebo směnění bitcoinu. Při registraci přes můj odkaz získáte $15 až $250. (více, analýza rizika)

Celsius Network - Spoření 6.2 % v ₿ bez podmínek. Získáte $50 registrační bonus, když při registraci napíšete můj referenční kód: 197112bf02. (více)

Nexo - Spoření 5 % v ₿ nebo 8 % v EUR. Možnost zasílání přímo pomocí SEPA. Registrační bonus přes link $10. (více)

Equa - Dle mého názoru nejlepší česká banka. Žádné poplatky. Sjednání online. Spořící účet EXTRA s 4 %. Výběr ze všech bankomatů kdekoliv na světě bez poplatku.

crypto.com - S cryptocom, můžete nakupovat, spořit, půjčovat a utrácet krypto s kartou, která nabízí až 8 % cash-back. Při registraci přes můj odkaz získáme oba $25. (více o službě, více o kartě)

Kraken - Směnárna, která je považována za jednu z nejbezpečnějších a s nejlevnějšími kurzy a poplaty. Založena v roce 2011, tedy s dlouho historií důvěry komunity. (více)

Firstrade - Broker, který je zaměřený především na americký trh. Umožňuje nakupovat a prodávat americké ETF, akcie, opce a další a to úplně bez poplatků. (více)

Deribit - Je burza specializující se na obchodování bitcoinových derivátů především opcí. Pokud se zaregistujete přes můj odkaz získáte slevu 10 % na poplatky.

O mně - jak na donaty?

Jsem softwarový inženýr, investor do disruptivních inovací, Bitcoinový nadšenec. Mým cílem je napsat kvalitní a objektivní informační email každý týden, který bude mít přidanou hodnotu jak pro investory, tak i pro nadšence do osobních financí. Pokud se přihlásíte k odběru, budete každý týden dostávat email se skvělým obsahem zdarma. Pokud mě chcete podpořit, možné varianty najdete na stránce o mě. Pokud znáte někoho, koho by mohl tento newsletter zajímat, budu rád, když ho s ním budete sdílet.

Tento email není možné považovat jako investiční radu. Má pouze podpořit k vlastnímu vzdělávání a hledání informací. Proto si před investováním udělejte vlastní průzkum nebo se obraťte na odborníky. Newsletter i článek obsahuje affiliate reklamu.

0 Comments
Romanův newsletter investorům
Disruptivní Investování
Jsem softwarový inženýr, investor do disruptivních inovací, bitcoinový nadšenec. Mým cílem je napsat kvalitní a objektivní informační email každý týden, který bude mít přidanou hodnotu jak pro investory, tak i pro nadšence do osobních financí.